Menu

טיפול בהזעת יתר

ההבדל בין זיעה להזעת יתר

זיעה היא הפרשה הנוצרת בבלוטות הזיעה ומשתחררת מהעור בצורת נוזל. זיעתם של בני האדם נוצרת ממנגנון הנועד לצנן את הגוף לטמפרטורה של עד 37 מעלות. טמפרטורה זו רצויה לגוף ולתהליכים המתרחשים בו. ישנם גורמים רבים ושונים להזעה כגון סטרס, תחושות כאב חזקות ואף נטילת תרופות מסוימות, כאשר הגורמים הנפוצים ביותר הינם אקלים חם ופעילות גופנית.
שיבושים במנגנון ההזעה של גוף האדם עלולים לגרום לעלייה לא מבוקרת של טמפרטורות הגוף. עלייה זו עלולה להוביל להתפרקות חלבונים ולפגיעה במנגנונים תפקודיים קריטיים – עד כדי סכנה לחיים.
כאשר ישנה הזעה מוגברת שאינה פועלת בהתאם למנגנון ויסות החום הנורמאלי של הגוף- היא מכונה “הזעת יתר”. הזעת יתר הינה תופעה הפוקדת כ6% מהאוכלוסיה בישראל (כ300,000 ישראלים) ומאופיינת בחוסר נוחות, עוגמת נפש ומבוכה רבה בקרב הסובלים ממנה.

חשוב לציין כי במקרה של הזעת יתר- הופעת הזיעה אינה קשורה לטמפרטורה החיצונית לגוף או לפעילות ספורטיבית.
הזעת יתר – תופעות פיזיות

הסובלים מתופעת הזעת יתר נחלקים לשתי קבוצות עיקריות – הזעת יתר נקודתית והזעת יתר כוללת:

הזעת יתר נקודתית

הזעת יתר במקרה זה, הינה תופעה הקשורה לפעילות יתר של בלוטות הזיעה בגוף האדם ובמערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו אחראית לוויסות כמות ההזעה ולעיתוי שבה היא מופיעה. הסיבה לתופעה זו הינה תורשתית לרוב. מוקדי הזעת היתר משתנים בהתאם לגיל. זיעה באזור הפנים מורגשת בעיקר בשנות ה-40 בעוד שהזעה בבית השחי ובכפות הידיים והרגליים מופיעה כבר בגיל העשרה.

הזעת יתר כוללת

הקבוצה השנייה של הזעת יתר היא כללית יותר ולכן תורגש בכל מוקדי הגוף. מקורה במחלות שונות כגון מחלות עצביות, מחלות עור, בעיות הורמונליות ובעיות משקל. טיפול בהזעה יתר מסוג זה לרוב שואף להתמקד בשורש הבעיה עצמה כגון דיאטה להורדת משקל, תרופות וטיפולים בתכשירים שונים.

הזעת יתר- השלכות נפשיות

ידוע כי הזעת היתר גורמת למכלול תחושות מביכות ובלתי נעימות בקרב האוכלוסייה הסובלת ממנה. אין מדובר בהרגשת תסכול ונטייה להימנעות בלבד, אלא גם בשינויים ממשיים באורח החיים.
מטופלים רבים מספרים על סרבול רב הנגרם מהתופעה באופנים שונים. דוגמה לכך היא אילוץ המשותף לרובם- הכנת תיק קבוע ליציאה מהבית שבו הם נוהגים לשמור מספר חולצות להחלפה, דאודורנטים ומגבות. חוסר נוחות זה עלול להגיע למצב ממשי של פגיעה באיכות החיים. מתחיל בהתחמקויות מלחיצות ידיים וכלה בוויתורים כואבים על מערכות יחסים. אין ספק כי ההשלכות הינן רחבות ובאות לידי ביטוי הן במישור הפיזי והן בפן הנפשי פסיכולוגי.

דרכי טיפול

נסכם ונאמר כי הזעת יתר עלולה לגרום לפגיעה באורח החיים התקין של הסובלים ממנה. תכשירים שונים ומשחות הם בהישג יד אומנם אך לרוב אינם מביאים תוצאות של ממש.
הטיפולים העיקריים להזעת יתר נקודתית, נחלקים לשניים: ניתוח או הזרקת בוטוקוס. הזרקת בוטוקוס הינו הליך קצר יותר מניתוח אשר הוכח כיעיל מאוד בפתרון תקופתי של בעיית הזיעה.